kalo paidi-kako-mythos

Ο μύθος του καλού παιδιού

Διαφήμιση

«Έφαγες όλο σου το φαγητό, δεν κάνεις φασαρία, άρα είσαι καλό παιδί!»

«Χτύπησες τον αδερφό σου, έσπασες το πιάτο, τι κακό παιδί που είσαι!»

Υπάρχει πράγματι καλό παιδί και κακό παιδί κι αν ναι, τι είναι αυτό που καθιστά ένα παιδί καλύτερο από ένα άλλο;

Καλό παιδί για τους περισσότερους ενδεχομένως να είναι αυτό που εναρμονίζεται στις εντολές και υπακούει τους μεγαλύτερους (είτε γονείς είτε δασκάλους) και κακό είναι αυτό που αντιτίθεται γιατί θέλει να χαράξει τις δικές του κατευθύνσεις.

Ένα παιδί, έχοντας εξιδανικεύσει τους γονείς του ως πρότυπα συμπεριφοράς και ιδανικών ενηλίκων, όταν δέχεται οποιουδήποτε είδους κακοποίηση-καταπίεση (σωματική, λεκτική, συναισθηματική, ψυχολογική) από αυτούς, δεν μπορεί να τους αμφισβητήσει και να αντιδράσει, με αποτέλεσμα να κατηγορεί τον εαυτό του θεωρώντας ότι κάνει κάτι συνεχώς λάθος. Για παράδειγμα, αν οι γονείς του είναι επιθετικοί απέναντι του, με συχνές χειροδικίες, το παιδί λαμβάνει το μήνυμα ότι το ίδιο ευθύνεται για ό,τι του συμβαίνει και εν τέλει ότι του αξίζει επειδή είναι κακό.

Αυτό το «αναίμακτο» επιχείρημα πολλές φορές χρησιμοποιείται από τους περισσότερους γονείς: «Σε δέρνω / σου φωνάζω / σε τιμωρώ επειδή έκανες κάτι κακό, ένα λάθος». Ουσιαστικά, όμως, εννοούν: «Σε μαλώνω για να διορθώσω εσένα και όχι για να διορθώσω το λάθος.» Πώς όμως θα μπορούσαν το ξύλο / οι φωνές / η τιμωρία να διορθώσουν ένα λάθος ή να διορθώσουν μια ζημιά; Στην πραγματικότητα, η τιμωρία έχει ως αντικείμενο το πρόσωπο, το παιδί είναι το «λάθος».

Επομένως, οι γονείς συνδέουν το πόσο καλό είναι το παιδί τους με το αν τα καταφέρνει σε κάτι ή αν υπακούει σε αυτά που ζητούν. Πολλές φορές αυτή η «αθώα» πρόταση μπορεί να χρησιμοποιείται και χειριστικά για να εναρμονιστεί η συμπεριφορά του παιδιού με τις ανάγκες των ενηλίκων.

Είναι, δηλαδή, κακό ένα παιδί που θέλει να τρέξει, να φωνάξει, να γελάσει, να εξερευνήσει το περιβάλλον του και καλό το παιδί που κάθεται υπάκουο, φρόνιμο, αθόρυβο;

Στο μυαλό των παιδιών όμως, το να είναι καλά παιδιά, έχει να κάνει με το αν είναι αποδεκτά και κατ’ επέκταση αγαπητά από τους γονείς τους. Για κάποια παιδιά μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα τραυματική αυτή η φράση και να αγωνίζονται σε όλη τους τη ζωή να είναι τα «καλά» παιδιά για να κερδίσουν την αποδοχή και την αγάπη των άλλων.

Η αγάπη, όμως, κυρίως των γονέων, πρέπει να είναι δεδομένη και άνευ όρων, να μην εξαρτάται από «καλές» πράξεις και συμπεριφορές. Δεν υπάρχουν καλά και κακά παιδιά, υπάρχουν μόνο παιδιά με ανάγκες, παιδιά υπέροχα και μοναδικά. Ας τα αγαπήσουμε γι’ αυτό που είναι και όχι γι’ αυτά που κάνουν.

Νίκη Λιώτη
Ψυχολόγος, Συστημική – Οικογενειακή Συμβουλευτική & Ψυχοθεραπεία

Niki Lioti-logo

Νίκη Λιώτη

Η Νίκη Λιώτη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Τμήμα Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και εξειδικεύεται στην Ειδική Αγωγή και στη Δραματοθεραπεία. Έχει πραγματοποιήσει την πρακτική της άσκηση στην Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων "ΑΡΣΙΣ" - Υπηρεσία Υποστήριξης Ευπαθών Ομάδων. Έχει εργαστεί εθελοντικά στους εξής φορείς: 1. Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων "ΑΡΣΙΣ" Κέντρο Υποστήριξης Νέων: συμμετοχή σε δραστηριότητες απασχόλησης των παιδιών - ενισχυτική διδασκαλία - ψυχολογική στήριξη των παιδιών 2. Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων "ΑΡΣΙΣ" Ξενώνας Ασυνόδευτων Ανηλίκων: διδασκαλία ελληνικών στους μετανάστες - συναισθηματική υποστήριξη και συζήτηση με τους ασυνόδευτους ανήλικους 3. "Αχτίδα" Σύλλογος Αρωγής Συλλόγου Γονέων και Φίλων Αυτιστικών Ατόμων Β. Ελλάδος: παροχή βοήθειας στα αυτιστικά παιδιά για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων μάθησης και δεξιοτήτων αυτοβοήθειας, το κοινωνικό παιχνίδι, τη λεκτική συμπεριφορά και τις γνωστικές παρεμβάσεις. Αυτή τη στιγμή εργάζεται ως ψυχολόγος σε έναν παιδικό σταθμό στον οποίο έχει τις εξής αρμοδιότητες: 1. Παρατήρηση των παιδιών και αλληλεπίδραση μαζί τους 2. Εντοπισμός των προβλημάτων και των δυσλειτουργικών συμπεριφορών των παιδιών και προσπάθεια αντιμετώπισής τους 3. Μουσικοχορευτική αγωγή με στόχο να πειραματιστούν τα παιδιά μέσα από την κίνηση, να έρθουν σε επαφή με το σώμα τους, να ανακαλύψουν τις δυνατότητές τους και να εκφραστούν μέσα από τα διαφορετικά είδη μουσικής και χορού. 4. Θεατρικό - Παιδαγωγικό Παιχνίδι που δομείται γύρω από ποικίλα θέματα (διαφορετικότητα, αναγνώριση και έκφραση των συναισθημάτων, θετικός τρόπος σκέψης κ.ά.) και περιλαμβάνει δραστηριότητες, όπως μίμηση, παντομίμα, παιχνίδι ρόλων, αυτοσχεδιασμός κ.ά. Ακόμη, αναλαμβάνει τη φύλαξη ή/ και τη διδασκαλία παιδιών με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης, συντονίζει ομάδες γονέων στον Παιδότοπο Play All, στον Παιδικό Σταθμό Fairyland στο Ωραιόκαστρο και στη Δημοτική Βιβλιοθήκη του δήμου Ωραιοκάστρου. Με τη βοήθεια συνεργάτη, αναλαμβάνει τη διεξαγωγή θεατρικού παιχνιδιού σε παιδικούς σταθμούς, δημοτικά σχολεία και παιδότοπους με θεματολογία που αφορά τη διαφορετικότητα, τη συναισθηματική αγωγή, τη συγχώρεση, την κατανόηση, το θετικό τρόπο σκέψης κ.ά. Αρθρογραφεί εθελοντικά για τα διαδικτυακά περιοδικά e-goneis.gr και kidsgo.com.cy. Παράλληλα, παρακολουθεί σεμινάρια, συνέδρια και ημερίδες σχετικά με τα νέα δεδομένα στο χώρο της ψυχικής υγείας και της ειδικής αγωγής.

Διαφήμιση

Κοινοποίηση

Η Νίκη Λιώτη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Τμήμα Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και εξειδικεύεται στην Ειδική Αγωγή και στη Δραματοθεραπεία. Έχει πραγματοποιήσει την πρακτική της άσκηση στην Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων “ΑΡΣΙΣ” – Υπηρεσία Υποστήριξης Ευπαθών Ομάδων. Έχει εργαστεί εθελοντικά στους εξής φορείς: 1. Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων “ΑΡΣΙΣ” Κέντρο Υποστήριξης Νέων: συμμετοχή σε δραστηριότητες απασχόλησης των παιδιών – ενισχυτική διδασκαλία – ψυχολογική στήριξη των παιδιών 2. Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων “ΑΡΣΙΣ” Ξενώνας Ασυνόδευτων Ανηλίκων: διδασκαλία ελληνικών στους μετανάστες – συναισθηματική υποστήριξη και συζήτηση με τους ασυνόδευτους ανήλικους 3. “Αχτίδα” Σύλλογος Αρωγής Συλλόγου Γονέων και Φίλων Αυτιστικών Ατόμων Β. Ελλάδος: παροχή βοήθειας στα αυτιστικά παιδιά για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων μάθησης και δεξιοτήτων αυτοβοήθειας, το κοινωνικό παιχνίδι, τη λεκτική συμπεριφορά και τις γνωστικές παρεμβάσεις. Αυτή τη στιγμή εργάζεται ως ψυχολόγος σε έναν παιδικό σταθμό στον οποίο έχει τις εξής αρμοδιότητες: 1. Παρατήρηση των παιδιών και αλληλεπίδραση μαζί τους 2. Εντοπισμός των προβλημάτων και των δυσλειτουργικών συμπεριφορών των παιδιών και προσπάθεια αντιμετώπισής τους 3. Μουσικοχορευτική αγωγή με στόχο να πειραματιστούν τα παιδιά μέσα από την κίνηση, να έρθουν σε επαφή με το σώμα τους, να ανακαλύψουν τις δυνατότητές τους και να εκφραστούν μέσα από τα διαφορετικά είδη μουσικής και χορού. 4. Θεατρικό – Παιδαγωγικό Παιχνίδι που δομείται γύρω από ποικίλα θέματα (διαφορετικότητα, αναγνώριση και έκφραση των συναισθημάτων, θετικός τρόπος σκέψης κ.ά.) και περιλαμβάνει δραστηριότητες, όπως μίμηση, παντομίμα, παιχνίδι ρόλων, αυτοσχεδιασμός κ.ά. Ακόμη, αναλαμβάνει τη φύλαξη ή/ και τη διδασκαλία παιδιών με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης, συντονίζει ομάδες γονέων στον Παιδότοπο Play All, στον Παιδικό Σταθμό Fairyland στο Ωραιόκαστρο και στη Δημοτική Βιβλιοθήκη του δήμου Ωραιοκάστρου. Με τη βοήθεια συνεργάτη, αναλαμβάνει τη διεξαγωγή θεατρικού παιχνιδιού σε παιδικούς σταθμούς, δημοτικά σχολεία και παιδότοπους με θεματολογία που αφορά τη διαφορετικότητα, τη συναισθηματική αγωγή, τη συγχώρεση, την κατανόηση, το θετικό τρόπο σκέψης κ.ά. Αρθρογραφεί εθελοντικά για τα διαδικτυακά περιοδικά e-goneis.gr και kidsgo.com.cy. Παράλληλα, παρακολουθεί σεμινάρια, συνέδρια και ημερίδες σχετικά με τα νέα δεδομένα στο χώρο της ψυχικής υγείας και της ειδικής αγωγής.

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Παρόμοια άρθρα

Ακολουθήστε μας

Βρείτε μας στα παρακάτω social media και μείνετε ενημερωμένοι!

Δημοφιλή άρθρα

Πρόσφατα άρθρα

Scroll to Top