Πεισματάρικα παιδιά και τρόποι οριοθέτησης τους

0
6447
peismatarika paidia-oria
- Διαφήμιση -

«Επιχείρηση» ψύχραιμοι γονείς!

Στην αρχή μόλις γεννηθεί το παιδί το βλέπουμε ως ένα χαριτωμένο, ανυπεράσπιστο πλασματάκι που ενώ τη μία κλαίει, με λίγη προσπάθεια αρχίζει να χαμογελάει σαν να μη συνέβη τίποτα. Από την ηλικία των δύο χρόνων όμως, αρχίζει να διαμορφώνει τη δική του προσωπικότητα, εκφράζει τα θέλω του, πεισμώνει, φωνάζει και απαιτεί.

peismatarika paidia-oria

Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ένα πεισματάρικο παιδί:

peismatarika paidia-oriaΠαραμείνετε ψύχραιμοι και να θυμάστε ότι λειτουργείτε σαν πρότυπα! Το παιδί δεν είναι σε θέση να κατανοήσει ή να επεξεργαστεί τις καταστάσεις ώριμα όπως ένας ενήλικας. Τα μέσα που κατέχει είναι οι φωνές και το πείσμα. Οπότε, αν εσείς αντιδράτε έντονα και με φωνές, το παιδί σας θα μάθει να αντιδρά με τον ίδιο τρόπο. Συγκρατήστε τον εαυτό σας και δείξτε του πώς να διαχειρίζεται το θυμό του.

peismatarika paidia-oriaΑποφύγετε την επίπληξη μπροστά σε άλλους. Ο λόγος είναι επειδή θα προσβληθεί, που δεν είναι αυτός ο στόχος σας, αλλά επίσης μπορεί να επικεντρωθεί στο ποιος είναι μπροστά στην επίπληξη, παρά στο νόημα που θέλετε να του περάσετε. Καλύτερα επισημάνετε την μη αποδεκτή συμπεριφορά του και ενημερώστε το ότι θα το συζητήσετε αργότερα οι δυο σας. Φροντίστε να μην το ξεχάσετε!

- Διαφήμιση -

peismatarika paidia-oriaΠροωθείστε τη συζήτηση και το διάλογο. Προσπαθήστε να εξηγήσετε στο παιδί τους λόγους που του ζητάτε να κάνει κάτι ή που του αρνείστε κάτι που θέλει. Να είστε ήρεμοι και αποφασιστικοί. Όταν το παιδί είναι εκτός εαυτού, αφήστε το και όταν ηρεμήσει συζητήστε μαζί του για τη συμπεριφορά του. Ενθαρρύνετε το να μιλήσει και να εκφράσει την άποψη του για το τι έγινε.

Συμφωνήστε από πριν για τους κανόνες και τις συνέπειες (αποφύγετε τον όρο τιμωρία). Συζητήστε με το παιδί για τους κανόνες, τα όσα περιμένετε από αυτό, δείτε την άποψη του και αποφασίστε μαζί για τις συνέπειες που θα έχει η μη τήρηση των κανόνων. Στα μικρότερα σε ηλικία παιδιά ίσως να βοηθάει περισσότερο αν υπάρχει ένα χαρτόνι που θα έχει είτε σχεδιασμένους είτε γραμμένους πάνω τους κανόνες και τις συνέπειες. Φροντίστε το χαρτόνι να είναι σε κάποιο μέρος και σε ύψος που θα το βλέπει συνεχώς. Ακόμα και αν το παιδί δεν ξέρει να διαβάζει, το χαρτόνι θα είναι μια συνεχής υπενθύμιση τόσο των κανόνων όσο και των συνεπειών που θα έχει.

peismatarika paidia-oriaΝα είστε σταθεροί, αποφασιστικοί και ψύχραιμοι. Επιμείνετε στην πρώτη σας απόφαση και μην υποκύψετε στα κλάματα, τις φωνές και τις γκρίνιες του παιδιού. Αν υποκύψετε, τότε το παιδί θα μάθει ότι αν επιμείνει θα περάσει το δικό του, και ορισμένα μπορούν να φτάσουν στα άκρα για το πετύχουν.

peismatarika paidia-oriaΕνισχύστε την κρίση του. Μέσω των παραμυθιών ή του κουκλοθέατρου τα παιδιά μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα και να μπαίνουν στη θέση του άλλου. Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης του παραμυθιού ή κατά τη διάρκεια του κουκλοθέατρου ρωτήστε το παιδί τί θα έκανε αν βρισκόταν το ίδιο σε αυτή τη θέση ή τί νομίζει πως θα συμβεί στη συνέχεια. Διαλέξτε παραμύθια και ιστορίες τα οποία είναι εκπαιδευτικά και περνούν σωστά ηθικά μηνύματα στα παιδιά.

Τέλος θυμηθείτε να επιβραβεύετε το παιδί όποτε συμπεριφέρεται με σωστό τρόπο και με ευγένεια. Με αυτό τον τρόπο θα ενισχύσετε την αυτοπεποίθηση του παιδιού και συνάμα τη θετική του συμπεριφορά.

Σοφία Κότσαπα
BSc Ψυχολογία
MSc Ψυχική Υγεία Παιδιού, Εφήβου Οικογένειας
MSc Κλινική Ψυχολογία

Πηγή: primetime.com.cy

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΡήξη και επανασύνδεση στη σχέση με τα παιδιά μας
Επόμενο άρθροΟι συνέπειες της έλλειψης μητρικής αγάπης
Σοφία Κότσαπα
Η Σοφία Κότσαπα είναι εγγεγραμμένη στο Συμβούλιο Εγγραφής Ψυχολόγων ως Κλινική Ψυχολόγος. Ολοκλήρωσε τις πτυχιακές σπουδές της στη Ψυχολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εκεί είχε την ευκαιρία να εργαστεί ως μέρος της πρακτικής της άσκηση σε διάφορα Κέντρα Πρόληψης και προαγωγής της Ψυχικής Υγείας, με παιδιά και οικογένειες που ζητούσαν ψυχολογική στήριξη. Συνέχισε τις Μεταπτυχιακές της σπουδές στην Ψυχική Υγεία Παιδιού, Εφήβου και Οικογένειας στο Λονδίνο. Όταν ολοκλήρωσε τις σπουδές της, είχε την ευκαιρία να εργαστεί με ενήλικες με μαθησιακές δυσκολίες, σωματικές αναπηρίες, χρόνιες ανάγκες ψυχικής υγείας, αισθητηριακές και επικοινωνιακές δυσλειτουργίες με σύνθετες ανάγκες, βίαιη και ακραία συμπεριφορά. Στη συνέχεια, εργάστηκε σε σχολείο όπου παρείχε εξειδικευμένη υποστήριξη σε παιδιά με συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα, καθώς και με αυτισμό. Στη συνέχεια, συνέχισε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας όπου ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην Κλινική Ψυχολογία. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της παρείχε ψυχοθεραπευτικές υπηρεσίες σε παιδιά, εφήβους, ενηλίκους και σε ζευγάρια. Επίσης, δούλεψε με άτομα με εξαρτήσεις στο πλαίσιο στης θεραπευτικής Κοινότητας Αγίας Σκέπης παρέχοντας ατομικές και ομαδικές ψυχοθεραπευτικές υπηρεσίες και ψυχοεκπαιδευτικές ομάδες. Επιπλέον, εργάσθηκε στο Ψυχιατρείο Αθαλάσσας όπου παρείχε ψυχοθεραπευτικές υπηρεσίες, ψυχομετρικές αξιολογήσεις, συμβουλευτική και ψυχοεκπαίδευση σε ασθενείς με σοβαρή ψυχοπαθολογία, πρωτοπαθείς ή ουσιοπαγώμενες ψυχώσεις και σοβαρές διαταραχές της διάθεσης, καθώς και στα μέλη της οικογένειας τους. Παράλληλα εργαζόταν σε ένα δημοτικό σχολείο παρέχοντας στήριξη σε μαθητές με ΔΕΠΥ, αυτιστικά χαρακτηριστικά, συναισθηματικά προβλήματα, προβλήματα συμπεριφοράς και προσαρμογής. Στο παρόν στάδιο, η Σοφία Κότσαπα εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα παρέχοντας ψυχοθεραπευτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε παιδιά, εφήβους, ενήλικες και ζευγάρια, καθώς και ψυχομετρικές αξιολογήσεις σε παιδιά και ενήλικους. Παράλληλα εργάζεται στο Medical School of St Georges University – Πανεπιστήμιο Λευκωσίας ως Problem Based Learning Tutor.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here