Λογικές συνέπειες συμπεριφοράς – Παραδείγματα

0
33814

Διαφήμιση

PanagiotaKipraiou_Kids_icon7 Οι λογικές συνέπειες είναι επιλογές που προτείνετε στο παιδί. Διαφέρουν από τις φυσικές συνέπειες στο ότι τις θέτετε εσείς αντί για τη φύση ή την κοινωνία.

Χρειάζεται να επιλέγετε συνέπειες που σχετίζονται άμεσα με την μη αποδεκτή συμπεριφορά.

Για παράδειγμα, αν το παιδί σας παραλείψει κάποια δουλειά, δώστε του να κάνει μια επιπλέον δουλειά. Μην του απαγορεύσετε π.χ. την τηλεόραση. Αν αφήσει ακαταστασία, βάλτε το π.χ. να καθαρίσει επιπλέον δωμάτια. Μην του απαγορεύσετε π.χ. να βγει έξω.

Παραδείγματα λογικών συνεπειών:

  • Μπορείς να χαμηλώσεις την ένταση ή να βάλεις ακουστικά ή να ακούσεις ραδιόφωνο στο δωμάτιό σου.
  • Χρειάζεται να μαζέψεις τα παιχνίδια σου πριν κοιμηθείς, διαφορετικά θα τα βάλω σ’ αυτό το κουτί στο υπόγειο.
  • Αν συνεχίσεις να φοράς τα καλά σου ρούχα, μείνε στο σπίτι και βρες κάτι να κάνεις μέσα.
  • Μπορείς να το κάνεις όποτε θέλεις, αλλά πρέπει να έχει τελειώσει πριν επιστρέψω.

PanagiotaKipraiou_Kids_icon9

Μπορείτε να δώσετε θετικές και αρνητικές συνέπειες.

Διαφήμιση

PanagiotaKipraiou_Kids_icon7 Θετικές συνέπειες είναι πράγματα που αρέσουν στο παιδί.
Παραδείγματα θετικών συνεπειών:

  • Αφού καθαρίσεις το δωμάτιό σου, μπορούμε μετά να παίξουμε μπάλα.
  • Μπορείς να δεις τηλεόραση όταν τελειώσεις τα μαθήματά σου.
  • Αν πάρεις καλούς βαθμούς στις εξετάσεις, θα μπορέσεις να περάσεις στη σχολή που θέλεις.
  • Θα μπορέσουμε να πάμε βόλτα με το αυτοκίνητο, αφού βάλεις τη ζώνη σου.
  • Όταν φορέσεις τα παπούτσια σου, θα πάτε βόλτα με το μπαμπά.
  • Μπορείς να φας γλυκό, αφού φας το φαγητό σου.
  • Μπορείς να φέρεις τους φίλους σου στο σπίτι αν είστε ήσυχοι και μετά τακτοποιήσετε μόνοι σας.

PanagiotaKipraiou_Kids_icon7 Αρνητικές συνέπειες είναι πράγματα που δεν αρέσουν στο παιδί.
Παραδείγματα αρνητικών συνεπειών:

  • Αν αργήσεις να έρθεις στο σπίτι το βράδυ, θα στερηθείς τις εξόδους για μία εβδομάδα.
  • Αν χάσεις το σχολικό λεωφορείο επειδή άργησες να ετοιμαστείς, θα χρειαστεί να πας με τα πόδια στο σχολείο.
  • Αν αφήσεις το ποδήλατό σου έξω από το γκαράζ, δεν θα μπορέσεις να το χρησιμοποιήσεις αύριο.
  • Αν αρνείσαι να βοηθήσεις στις δουλειές, τότε κι εγώ θα αρνηθώ να σε βοηθήσω με τα μαθήματά σου.

Είναι σημαντικό να δίνετε έμφαση στις θετικές συνέπειες. Δώστε περισσότερες θετικές συνέπειες παρά αρνητικές.

PanagiotaKipraiou_Kids_icon10

PanagiotaKipraiou_Kids_icon7 Πώς να εφαρμόσετε τις θετικές και αρνητικές συνέπειες

Ας δούμε μερικές οδηγίες για να εφαρμόσετε μια συνέπεια της συμπεριφοράς του παιδιού:

  • Εφαρμόστε τη συνέπεια αμέσως μετά την μη αποδεκτή συμπεριφορά του παιδιού. Όχι την επόμενη μέρα ή την επόμενη βδομάδα.
  • Να είστε ξεκάθαροι όταν δίνετε οδηγίες. Το παιδί μπορεί να μην καταλάβει ακριβώς τι του ζητάτε. Για παράδειγμα, πείτε «Παρακαλώ φτιάξε το κρεβάτι σου και μάζεψε τα ρούχα και τα παιχνίδια σου.» αντί «Τακτοποίησε το δωμάτιό σου.»
  • Δώστε σύντομες και απλές επιλογές. Αποφύγετε τις μακροσκελείς συζητήσεις περί ανευθυνότητας. Δηλώστε τη συνέπεια με μια ή δύο απλές φράσεις.
  • Δείξτε σταθερότητα. Κάθε φορά που το παιδί επαναλαμβάνει μια ανεπιθύμητη συμπεριφορά δώστε παρόμοια συνέπεια, αναφορικά με. Για παράδειγμα, αν η μουσική είναι πολύ δυνατή, προτείνετε στο παιδί να χαμηλώσει την ένταση ή να φορέσει ακουστικά. Δεν είναι αποτελεσματικό τη μια φορά να του πείτε να βάλει ακουστικά και την άλλη να του απαγορεύετε να ακούει μουσική για μια βδομάδα!
  • Να είστε συνεπείς. Αν η συμπεριφορά του παιδιού επιφέρει μια θετική ή αρνητική συνέπεια, εφαρμόστε την ανελλιπώς και άμεσα.

PanagiotaKipraiou_Kids_icon11

Προσοχή στα εξής:

  • Αποφύγετε τις απειλές. Οι απειλές τύπου «Αν το ξανακάνεις, θα σου σπάσω το κεφάλι!» ή «Πρόσεχε γιατί θα τις φας!», δεν έχουν διδακτική αξία. Το παιδί που λειτουργεί υπό το κράτος απειλών, δεν μαθαίνει να λύνει προβλήματα. Επίσης ένα παιδί που έχει κακοποιηθεί στο παρελθόν, μπορεί να σας πάρει στα σοβαρά και να πιστέψει ότι θα το βλάψετε.
  • Μην μπερδεύετε τη συνέπεια με τη δωροδοκία. Δωροδοκία είναι μια ανταμοιβή που δίνεται προκαταβολικά. Για παράδειγμα, «Θα σε αφήσω να πας να παίξεις αν τακτοποιήσεις το δωμάτιό σου αργότερα.» Μέσω της δωροδοκίας, το παιδί ανταμείβεται για ακατάλληλη συμπεριφορά αντί να κερδίζει την ανταμοιβή με θετική συμπεριφορά.
  • Προσέξτε μήπως δίνετε πολλές αρνητικές συνέπειες και όχι αρκετές θετικές. Είναι σημαντικό να δίνετε έμφαση στις θετικές συνέπειες.
  • Μην αφήνετε να συσσωρεύονται πολλές αρνητικές συνέπειες. Το παιδί μπορεί να σας κοροϊδεύει συνεχίζοντας να παρεκτρέπεται, καθώς εσείς προσθέτετε τη μια συνέπεια μετά την άλλη. Και μπορεί τελικά να βρεθείτε σε μια θέση όπου έχετε εξαγγείλει περισσότερες συνέπειες απ’ όσες μπορείτε να εφαρμόσετε. Αν επιβάλλετε πολλές αρνητικές συνέπειες μαζί, π.χ. του στερήσετε τις εξόδους, την τηλεόραση, το τηλέφωνο και το χαρτζιλίκι, λιγοστεύουν πολύ οι συνέπειες που μπορείτε να εφαρμόσετε σε επόμενη περίσταση. Επίσης, το παιδί μπορεί να νιώσει ότι δεν έχει πια τίποτα να χάσει και να συνεχίσει να παρεκτρέπεται.
  • Ξεκινήστε με τις μικρότερες δυνατές συνέπειες. Μην εφαρμόζετε αμέσως πολύ σημαντικές συνέπειες. Γιατί π.χ. αν δώσετε στο παιδί εξαρχής το προνόμιο να κάνει πάρτι στο σπίτι επειδή καθάρισε το δωμάτιό του, μετά θα περιμένει ακόμη περισσότερα για μεγαλύτερες δουλειές. Ή αν εξαρχής του στερήσετε τις εξόδους για 1 μήνα επειδή καθυστέρησε να επιστρέψει στο σπίτι, μετά τι θα κάνετε;
  • Μην τα παρατάτε μετά από μερικές προσπάθειες. Οι συνέπειες πρέπει να επαναλαμβάνονται σε σταθερή βάση και για μεγάλο χρονικό διάστημα, προκειμένου να έχουν μια μόνιμη επίδραση στη συμπεριφορά.

Παναγιώτα Κυπραίου
Ψυχοθεραπεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων

www.psychotherapeia.net.gr
psychotherapeia-logo

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΟι 7 κανόνες της αποτελεσματικής οριοθέτησης στα παιδιά
Επόμενο άρθροΗ παιδεία είναι θέμα ανατροφής
Παναγιώτα Κυπραίου
Είναι απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Βρετανικού Open University. Έχει εκπαιδευτεί στην Σωματική Ψυχοθεραπεία στο Ελληνικό Ινστιτούτο Νευροφυτοθεραπείας και Ανάλυσης του Χαρακτήρα (Ε.Ι.Ν.Α.), όπου παρακολούθησε επίσης μετεκπαιδεύσεις επιπέδου Master's στην ψυχοθεραπεία Gestalt με τον Barrie Simmons και τον Dott. Mimmo Ciavarelli, στη Ραϊχική Σωματική Ψυχοθεραπεία με τον Dott. Alberto Torre και στην Εκπαίδευση Εποπτών με τον Dott. Genovino Ferri. Παράλληλα, έχει παρακολουθήσει σειρά εκπαιδευτικών σεμιναρίων στις τεχνικές της ψυχοθεραπείας (Ψυχόδραμα, Βιοδυναμική ψυχοθεραπεία, Θεραπεία ζεύγους και οικογένειας, Συστημική Αναπαράσταση, Βιοσυστημική ψυχοθεραπεία, Παιγνιοθεραπεία, Δραματοθεραπεία, Βιοενεργειακή Ανάλυση, Βραχεία Ψυχοθεραπεία). Επίσης, έχει εκπαιδευτεί από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Σχολών Γονέων, στο Συντονισμό Σχολών Γονέων (εξελικτικό σύστημα Μαρίας Χουρδάκη). Είναι κάτοχος του Ευρωπαϊκού Πιστοποιητικού Ψυχοθεραπείας (ECP) από την European Association for Psychotherapy (EAP). Από το 2002 εργάζεται ως Σωματική & Gestalt Ψυχοθεραπεύτρια, προσφέροντας ψυχολογική υποστήριξη και ψυχοθεραπεία σε ενήλικους και εφήβους, αλλά και συμβουλευτική σε γονείς. Επίσης, συντονίζει ομάδες αυτογνωσίας και προσωπικής ανάπτυξης και σχολές γονέων. Στη ψυχοθεραπευτική της άσκηση έχει ασχοληθεί εκτενώς με κρίσεις πανικού, συμπτώματα κατάθλιψης, φοβίες, χαμηλή αυτοεκτίμηση, θέματα διαπροσωπικών σχέσεων, έλλειψη αυτοπεποίθησης, ενοχικό σύνδρομο, ψυχοσωματικά προβλήματα, θέματα διαχείρισης άγχους και θυμού και ψυχαναγκαστικά συμπτώματα. Στα πλαίσια πρακτικής άσκησης, εργάστηκε στο τμήμα Βραχείας Νοσηλείας του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής «Δρομοκαΐτιο». Έχει προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες της ως σύμβουλος και ψυχοθεραπεύτρια σε διάφορους κοινωνικούς φορείς όπως στο κέντρο υποστήριξης κακοποιημένων γυναικών «Γραμμή SOS δίπλα σου», στο Πρόγραμμα Ψυχοκοινωνικής Στήριξης Παιδιού & Οικογένειας «ΑΓΑΠΩ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ», στο Δημοτικό πολυϊατρείο Αμαρουσίου και στο Κέντρο Μελετών και Ψυχοθεραπείας «Βίλχελμ Ράιχ». Αρκετά άρθρα της έχουν φιλοξενηθεί στις στήλες υγείας περιοδικών ψυχολογίας, εφημερίδων και διαδικτυακών τόπων. Είναι πιστοποιημένη ψυχοθεραπεύτρια (ECP) από την European Association for Psychotherapy (EAP). πλήρες μέλος της British Psychological Society (MBPsS, GBC), του Πανελληνίου Συνδέσμου Σωματικής Ψυχοθεραπείας (ΠΕΣΩΨ) και της European Association for Body Psychotherapy (EABP).

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here