Μέσα από αυτό το παιχνίδι, μάθετε τα παιδιά να μιλούν για τα συναισθήματά τους…

0
4603

Διαφήμιση

… και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων, εύκολα και διασκεδαστικά.

Από τη Ναταλί Σαμπά, παιδοψυχολόγο-παιγνιοθεραπεύτρια

  1. Βρίσκω το συναίσθημα: Μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να αναγνωρίσει το συναίσθημα το οποίο βιώνει και νιώθει. Για παράδειγμα μπορούμε να του πούμε «αυτό που έγινε και εμένα θα με θύμωνε» ή «το συγκεκριμένο παζλ δείχνει να σε έχει συγχύσει».
  2. Ζωγραφίζω το συναίσθημα: Με το να μπει στη διαδικασία να ζωγραφίσει το συναίσθημά του πάνω σε μία κόλλα χαρτί του δίνεται η δυνατότητα να επεξεργαστεί τη σκέψη του πάνω στο συγκεκριμένο συναίσθημα και να το εξερευνήσει.
  3. Γίνομαι το συναίσθημα: Αφήστε το να παίξει το συναίσθημά του αυτό μέσα από κούκλες, ήρωες, ρόλους. Τα παιδιά νιώθουν μεγαλύτερη άνεση με το να χρησιμοποιούν φανταστικούς χαρακτήρες για να εκφράσουν κάποιο μεγάλο -ίσως τρομακτικό γι’ αυτά- συναίσθημα.
  4. Διαβάζω για το συναίσθημα: Τα παιδιά αγαπούν τα βιβλία και όταν τα βιβλία αυτά μιλάνε για συναισθήματα, τότε μαθαίνουν πώς να τα αναγνωρίζουν και κατά συνέπεια με ποιον τρόπο να τα εκφράζουν.
  5. Μιλάω για το συναίσθημα: Όταν έρθει η ώρα να πάει για ύπνο, παίξτε «το παιχνίδι των συναισθημάτων». Μπορείτε να του ζητήσετε να θυμηθεί ποια στιγμή κατά τη διάρκεια της ημέρας ένιωσε χαρά, θυμό, στεναχώρια, σύγχυση, έκπληξη. Σε μεγαλύτερα παιδιά μπορείτε να προσθέσετε κι άλλα, πιο περίπλοκα συναισθήματα, όπως άγχος, ντροπή, θετικά συναισθήματα για τον εαυτό μου και αρνητικά συναισθήματα για τον εαυτό μου.

Super tip
Μια καλή ιδέα για να μάθει να αναγνωρίζει τα συναισθήματά του, καθώς και εκείνα των άλλων, είναι να το βοηθήσουμε να φτιάξει έναν πίνακα συναισθημάτων με φατσούλες που η καθεμία θα δείχνει από ένα συναίσθημα (βλ. εικόνα παρακάτω). Έτσι όταν νιώθει κάτι μπορεί αρχικά να μας το δείχνει στην εικόνα.

Σε μεγαλύτερα παιδιά μπορούμε να ζωγραφίσουμε έναν κύκλο σε χαρτί και να τους πούμε να τον μετατρέψουν σε πρόσωπο που νιώθει κάτι. Κάπως έτσι…

Διαφήμιση

Μια άλλη ιδέα είναι να βρουν μέσα από περιοδικά ανθρώπινες εκφράσεις συναισθημάτων και να φτιάξουν τον πίνακα των συναισθημάτων τους κάνοντας κολάζ.

Extra tip
Ένας έξυπνος τρόπος να μετρούν τα παιδιά το θυμό τους είναι με το «θυμόμετρο»! Με αυτό μπορούμε και μιλάμε για το θυμό, τον εκφράζουμε και τον μετράμε για να καταλάβουμε την έντασή του… οπότε αν το μέγιστο είναι το 10 (συνήθως μέχρι το 10 τούς είναι εύκολο να μετρήσουν), τότε λέμε ότι «το θυμόμετρό μου έχει φτάσει στους 10 βαθμούς»!

Πηγή: childit.gr

Τέλος, φτιάξαμε για τους μικρούς μας φίλους το χάρτινο παιχνίδι των παιδικών μας χρόνων!

Ποιος δεν θυμάται το παιχνίδι «χάρτινη αλατιέρα» (στα αγγλικά θα το βρείτε ως fortune teller); Ήταν ένα από τα αγαπημένα μας παιχνίδια που παίζαμε στις σχολικές αυλές κι όχι μόνο.

1η εκδοχή,
κάνε κλικ στην εικόνα για να τη δεις σε μεγέθυνση, και τύπωσε την σε Α4 μέγεθος
2η εκδοχή,
κάνε κλικ στην εικόνα για να τη δεις σε μεγέθυνση, και τύπωσε την σε Α4 μέγεθος

Τις πιο πάνω αλατιέρες τις συμπληρώσαμε με ερωτήσεις σχετικές με τα συναισθήματα: λύπη, χαρά, θυμό και απογοήτευση. Αφού εκτυπώσετε την εκδοχή της αλατιέρας που σας αρέσει, διπλώστε σύμφωνα με τις πιο κάτω οδηγίες:

ΟΔΗΓΙΕΣ για να φτιάξουμε τη χάρτινη αλατιέρα

Κάντε κλικ στην πιο πάνω εκδοχή του παιχνιδιού που σας αρέσει, και τυπώστε την σε Α4 μέγεθος. Ακολούθως με ένα ψαλίδι κόψτε γύρω γύρω το μεγάλο τετράγωνο:

Το δίπλωμα ξεκινά με τη λευκή σελίδα να κοιτάει προς το μέρος σας και τα σχέδια και οι ερωτήσεις προς τα κάτω. Ακολούθως διπλώνουμε την κάθε γωνία του τετραγώνου προς το κέντρο, βλέπε κόκκινα βέλη:

και μετά το 1ο δίπλωμα-τσάκισμα καταλήγουμε στη μορφή:

Ξαναγυρνάμε από την ανάποδη και ξαναδιπλώνουμε την κάθε γωνία προς το κέντρο, βλέπε κόκκινα βέλη:

Στο σημείο αυτό, έχοντας ολοκληρώσει και το 2ο δίπλωμα, γράφουμε με έναν μαρκαδόρο πάνω στα άσπρα φύλλα της αλατιέρας τους αριθμούς από 1 μέχρι 8. Στη συνέχεια διπλώνουμε μια φορά στη μέση, βλέπε κόκκινο βέλος της πιο κάτω εικόνας:

και τέλος διπλώνουμε άλλη μια φορά στη μέση, βλέπε κόκκινο βέλος:

και κάπου εδώ το δίπλωμα έχει τελειώσει:

Στη συνέχεια, περνάμε τα δάχτυλα μας μέσα στις 4 «θήκες» που έχουν δημιουργηθεί, και διπλώνουμε πιέζοντας λίγο προς το κέντρο, βασικά ανοιγοκλείνουμε την αλατιέρα. Η χάρτινη αλατιέρα μας είναι έτοιμη!

Πάμε να παίξουμε:

Παίζουν 2 παίκτες. Ο παίκτης με την αλατιέρα λέει στον άλλο παίκτη «πες έναν αριθμό». Ο παίκτης λέει έναν τυχαίο αγαπημένο του αριθμό, και ακολούθως ο παίκτης με την αλατιέρα ανοιγοκλείνει την αλατιέρα πάνω-κάτω, δεξια-αριστερά, τόσες φορές όσες ο αριθμός του παίκτη.

Η αλατιέρα μένει ανοιχτή εκεί που σταματά το μέτρημα, και ο παίκτης που λέει τον αριθμό διαλέγει τώρα έναν αριθμό που υπάρχει και βλέπει μέσα στην αλατιέρα.

Ο παίκτης με την αλατιέρα ανοίγει το φύλλο του αριθμού της αλατιέρας που έχει επιλεγεί, και διαβάζει τις ερωτήσεις που βλέπει στα δύο τρίγωνα που αντιστοιχούν στον αριθμό που έχει επιλεγεί. Στις ερωτήσεις αυτές καλείται ο άλλος παίκτης να απαντήσει. Αυτό είναι όλο!

Καλή διασκέδαση!

Αν θέλετε να προσθέσετε κι άλλα συναισθήματα στο παιχνίδι, μπορείτε να τυπώσετε την άδεια χάρτινη αλατιέρα και να τη συμπληρώσετε με δικές σας ερωτήσεις:

κάνε κλικ στην εικόνα για να τη δεις σε μεγέθυνση, και τύπωσε την σε Α4 μέγεθος

Από το KidsGo, TeensGo και ParentsGo, καλό παιχνίδι και καλή διασκέδαση!

Διαβάστε επίσης:

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθρο«Πίσω από τα ΜΗ πάντα υπάρχει ένας πιο λειτουργικός τρόπος!»
Επόμενο άρθροΓιατί δεν πρέπει να ακυρώνει ο ένας γονιός τον άλλον, μπροστά στο παιδί
Νανά Χρυσοστόμου Μιχαηλίδου
Η Νανά Χρυσοστόμου Μιχαηλίδου γεννήθηκε στην Λευκωσία το 1972. Σε ηλικία 9 χρονών εγκατάσταθηκε οικογενειακώς στην Ελλάδα, την Λαμία, όπου εκεί τελείωσε το Γυμνάσιο και Λύκειο. Το 1995 αποφοίτησε από το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Ε.Μ.Π). Από το 1998 έως τον Ιούνιο του 2014 εργαζόταν στην Αρχή Τηλεπικοινωνιών Κύπρου (Cyta). Σήμερα ασχολείται με προγραμματισμό/σχεδιασμό και εφαρμογές διαδικτύου. Είναι ο δημιουργός και διαχειριστής του KidsGo. Είναι παντρεμένη με τον Οδυσσέα Μιχαηλίδη και έχει τρία παιδιά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here