Ελεύθερη μετάφραση από το KidsGo.
Γιατί κανείς δεν μου το είπε ποτέ αυτό;
Όταν περιμένουν τον ερχομό ενός παιδιού, πολλοί γονείς έχουν την τάση να διαβάζουν τα πάντα που έχουν σχέση με την εγκυμοσύνη και τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού. Διαβάζουν πως να ταΐσουν το μωρό, πόσο συχνά θα πρέπει να το παίρνουν στο γιατρό, και πώς να αποτρέψουν τον κίνδυνο πνιγμού και κάθε άλλο κίνδυνο.
Ωστόσο, πολύ λίγοι άνθρωποι ενδιατρίβουν σε μια απλή λέξη που μπορεί να βοηθήσει το παιδί τους να πετύχει στη ζωή του.
Η Δρ Carol Dweck, μία ερευνητής που πρωτοπορεί στη μελέτη των επιπτώσεων της ενθάρρυνσης και γενικά της παροχής κινήτρων στον άνθρωπο, είναι από τους λίγους επιστήμονες που υποστηρίζουν ότι ανάλογα με το τι θα ενσταλάξεις στο παιδί, θα επικρατήσει η νοοτροπία της ανάπτυξης ή της στασιμότητας. Ένα άλλο δημόσιο πρόσωπο που βοηθά στην εξάπλωση της λέξης ενθάρρυνση είναι επίσης η Sal Khan από την Khan Academy.
Ο πιο απλός τρόπος για να εξηγήσει κανείς τι εννοούμε με την ενστάλαξη της νοοτροπίας της ανάπτυξης είναι:
Επαινέστε με σαφήνεια το παιδί σας για το πόσο ικανό είναι στη μάθηση, παρά να του λέτε πόσο έξυπνο είναι.
Ας δούμε για παράδειγμα, διάφορους διαλόγους για να καταλάβουμε τη διαφορά των δύο επιλογών:
ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ: «Μπορείς να διαβάσεις αυτή την πρόταση στο βιβλίο – είσαι τόσο έξυπνος!»
ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ: «Μπορείς να διαβάσεις αυτή την πρόταση στο βιβλίο – έχεις εργαστεί τόσο πολύ για να μάθεις πως να το κάνεις, ώστε τώρα να είσαι σε θέση να το κάνεις! Συγχαρητήρια!»
και
ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ: «Τελείωσες αυτό το παζλ τόσο γρήγορα – τι έξυπνο παιδί!»
ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ: «Κρίμα, σου σπατάλησα το χρόνο με ένα εύκολο παζλ. Θα βρω ένα άλλο που θα μας αποτελεί μεγαλύτερη πρόκληση Ξέρω ότι μπορούμε να το κάνουμε.!»
και
ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ: «Πήρες 80% στο διαγώνισμα σου.» (Και στη συνέχεια προχωράτε αμέσως στο επόμενο κεφάλαιο.)
ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ: «Πήρες 80% στο διαγώνισμα σου. Αυτό σημαίνει ότι είσαι στο σωστό δρόμο για να μάθεις αυτά τα πράγματα Αν δεις ξανά αυτά που είχες κάνει λάθος και δοκιμάσεις ξανά αύριο, είμαι βέβαιος ότι ο βαθμός σου θα είναι ακόμη πιο ψηλά.»
Η διαφορά στα μηνύματα μοιάζει να είναι πολύ μικρή, μπορεί όμως να έχει τεράστια διαφορά στο αποτέλεσμα.
Όταν αλλάζετε την προσέγγισή σας ώστε να έχει τη μορφή επαίνου, αυτό που πετυχαίνετε είναι να αλλάξετε το δείκτη επιτυχίας (είτε για το διάβασμα της πρότασης στο βιβλίο, είτε για το βαθμό στο διαγώνισμα) από μια κριτική για την εγγενή νοημοσύνη του παιδιού, σε μια σειρά μηνυμάτων που δίνουν βάρος στη διαδικασία της μάθησης.
Αυτό σημαίνει εμπέδωση της αυτοπεποίθησης και της εμπιστοσύνης του παιδιού στο να προσπαθεί κάτι για πρώτη φορά, γνωρίζοντας ότι αυτό που έχει σημασία δεν είναι να πετύχει κάτι από την πρώτη φορά που θα προσπαθήσει, ούτε και πόσο έξυπνο είναι, αφού θα γνωρίζει ότι έχει περισσότερες από μία ευκαιρία για να αποδείξει πόσο αξίζει.
Αυτό δεν είναι απλά μια θεωρία ή κάποια νέα τάση στη μόδα ανατροφής των παιδιών. Μέσα από την έρευνα με μια τάξη της εβδόμης, η Dweck αποδεικνύει ότι μια νοοτροπία ανάπτυξης μπορεί να κάνει σημαντική διαφορά. Αυτή και η ομάδα της παρακολούθησαν μια ομάδα παιδιών που άρχισαν τη σχολική χρονιά τους με σχεδόν πανομοιότυπους βαθμούς και σημείωσαν ποια παιδιά εμφάνισαν από την αρχή συμπεριφορά νοοτροπία ανάπτυξης και ποια παρέμειναν στη λογική μιας νοοτροπίας σταθερότητας.
Στα δύο χρόνια, η πρώτη ομάδα παιδιών ξεχώρισε σημαντικά στην απόδοση. Δείτε περισσότερα και γραφικές παραστάσεις εδώ.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στα αγγλικά One little change in how you talk to your kids can help them be more successful.