14 Νοεμβρίου – Παγκόσμια Ημερα Διαβήτη. Ο Διαβήτης μάς αφορά όλους. Η σωστή ενημέρωση μάς προστατεύει.

0
111

Διαφήμιση

Άρθρο από τηνΈλλη Χατζηλουκά, Αθλητική Διατροφολόγος και Διατροφολόγος Δημόσιας Υγείας
Η Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 14 Νοεμβρίου, ημέρα γενεθλίων του Frederick Banting, ο οποίος μαζί με τον Charles Best συνέλαβαν πρώτοι την ιδέα που οδήγησε στην ανακάλυψη της ινσουλίνης στις 14 Νοεμβρίου του 1921. Ο εορτασμός συνδιοργανώνεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και τη Διεθνή Ομοσπονδία Διαβήτη, ενώ σύμβολό της είναι ο μπλέ κύκλος.

Κεντρικό θέμα για το 2022 «Μαθαίνουμε για τον Διαβήτη – Φροντίζουμε για το Μέλλον»

Ο Διαβήτης αποκαλείται η «σιωπηλή» επιδημία της εποχής και όχι άδικα, αφού σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, περίπου 400 εκατ. άνθρωποι παγκοσμίως ζουν σήμερα με τη νόσο, αριθμός που αναμένεται να ανέλθει στα 600 εκατ μέχρι το 2035.

Τι είναι ο Διαβήτης;

Διαβήτης είναι μια χρόνια νόσος από την οποία προκαλείται μεγάλη αύξηση των επιπέδων γλυκόζης (σακχάρου) στο αίμα, τόσο ώστε μακροπρόθεσμα προκαλούνται βλάβες στα αγγεία και τους ιστούς ολόκληρου του σώματος. Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι τροφές που καταναλώνουμε διασπώνται στο στομάχι και απορροφώνται από τον οργανισμό, έτσι ώστε τα θρεπτικά στοιχεία να περνούν στην κυκλοφορία του αίματος προς τους ιστούς ενώ τα άχρηστα να αποβάλλονται.
Πιο συγκεκριμένα, η πέψη των υδατανθράκων (ψωμί, πατάτα, ρύζι, δημητριακά, φρούτα, γλυκά κ.α) θα μας δώσει στο αίμα σαν τελικό προϊόν γλυκόζη. Η γλυκόζη λοιπόν όταν αυξηθεί προκαλεί την έκκριση από το πάγκρεας μιας ορμόνης της ινσουλίνης η οποία βοηθά στη μείωση των επιπέδων γλυκόζης από το αίμα.

Διατροφή και Διαβήτης- Νεα επιστημονικά δεδομενά, χωρίς στερήσεις η διατροφή του ατόμου με διαβήτη. Το μέτρο αποτελεί την πιο αποτελεσματική λύση.

Εάν κάποιος έχει διαβήτη δε σημαίνει ότι πρέπει να στερείται τροφές που του αρέσουν. Απλά θα πρέπει να βάλει σε μια τάξη τη διατροφή και τα γεύματά του. Χρειάζεται να εκπαιδευτεί έτσι ώστε να αναγνωρίζει τις ομάδες τροφίμων και το βασικό περιεχόμενό τους σε θρεπτικά συστατικά.
Η διατροφή ενός ατόμου με διαβήτη αποτελεί τη σωστή και ισορροπημένη διατροφή που θα πρέπει να ακολουθούν όλοι ακόμη κι αν δεν είναι ασθενείς, γι’ αυτό και πολλοί επιστήμονες συστήνουν τη διατροφή του διαβητικού ως το πιο υγιεινό διατροφικό πρότυπο καθημερινής διατροφής.
Οι επιστήμονες του κλάδου της υγείας, σήμερα, περισσότερο από ποτέ, συγκλίνουν στην άποψη ότι η αλλαγή τρόπου ζωής, με βασικό οδηγό το «τρώω υγιεινά, αθλούμαι τακτικά», μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη, αλλά και τη ρύθμιση του διαβήτη, σε συνδυασμό με την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή, όταν κρίνεται απαραίτητο από το γιατρό. Μάλιστα, εκτιμάται ότι 70% των περιπτώσεων διαβήτη τύπου 2 μπορεί να προληφθεί με το συνδυασμό ισορροπημένης διατροφής και σωματικής δραστηριότητας.

Σήμερα, τα ποσοστά του διαβήτη και ιδιαίτερα του διαβήτη τύπου 2, που μέχρι πρότινος αφορούσε μόνο τα ενήλικα άτομα, τείνουν να αυξάνονται και όλο και περισσότερα παιδιά και έφηβοι έρχονται αντιμέτωπα με αυτό τον τύπο της ασθένειας, που αποτελεί ανεξάρτητο παράγοντα νοσηρότητας καθώς αυξάνεται παράλληλα το ποσοστό των ατόμων που είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα.
Επισημαίνουμε, ότι η διατροφή ενός ατόμου με διαβήτη είναι εξατομικευμένη καθώς διαφέρει ανάλογα με τον τύπο αλλά και τη φαρμακευτική θεραπεία που λαμβάνει, διέπεται, όμως, από κάποιες βασικές αρχές. Δηλαδή, γνωρίζουμε πλέον ότι η δίαιτα για το διαβήτη μπορεί να περιλαμβάνει απλά και συνηθισμένα τρόφιμα και παράλληλα να εμπλουτίζεται με νέα τρόφιμα και ποτά με συστατικά όπως τα ολιγοθερμικά γλυκαντικά που δεν επηρεάζουν το σάκχαρο στο αίμα.
Από την Έλλη Χατζηλουκά, Αθλητική Διατροφολόγος και Διατροφολόγος Δημόσιας Υγείας. Επιστημονικός Συνεργάτης της Χαραλαμπίδης Κρίστης.

Διαφήμιση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here