Άρθρο από την Έλλη Χατζηλουκά, Αθλητική Διατροφολόγος και Διατροφολόγος Δημόσιας Υγείας
Η σημαντικότητα του νερού
Το νερό είναι εξίσου σημαντικό με το οξυγόνο για να υπάρχει ζωή. Το νερό μετά το οξυγόνο είναι το πιο σημαντικό στοιχείο για την ανθρώπινη ζωή στη γη. Είναι το κύριο συστατικό του σώματός μας καθώς το 60% του ανθρώπινου σώματος ενός ενήλικα αποτελείται από νερό.
Και ενώ, χωρίς τροφή μπορούμε να αντέξουμε μέχρι και 6 εβδομάδες όπως λένε οι ειδικοί, χωρίς υγρά όμως ο οργανισμός αντέχει μόνο λίγες μέρες και είναι ζήτημα αν μπορεί να φτάσει τη μία εβδομάδα ζωής.
Το νερό αποτελεί ίσως το πιο σημαντικό θρεπτικό συστατικό, το οποίο συχνά παραβλέπεται από τις συνήθεις συμβουλές για ισορροπημένη διατροφή. Η διατήρηση της ισορροπίας των υγρών, όμως, είναι εξαιρετικής σημασίας, ειδικότερα για τα παιδιά, τα οποία είναι πιο ευάλωτα στην αφυδάτωση από ό,τι οι ενήλικες, για αυτό η κάλυψη των αναγκών τους σε υγρά είναι μια διατροφική προτεραιότητα σε όλη τη διάρκεια της ημέρας. Η ποσότητα των υγρών που χρειάζεται ένα παιδί για να καλύψει τις ανάγκες του εξαρτάται από την ηλικία, και άρα το μέγεθος του σώματος, το επίπεδο της σωματικής του δραστηριότητας, αλλά και τις περιβαλλοντικές συνθήκες (ζέστη). Σε γενικές γραμμές η ευρύτερη σύσταση με βάση την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) για κατανάλωση περίπου 2 λίτρων υγρών ημερησίως, η οποία απευθύνεται κυρίως τους ενήλικες, ισχύει λίγο-πολύ και για τα παιδιά.
Ενυδάτωση στο σχολείο: πώς επιτυγχάνεται
Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα παιδιά περνάνε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους στο σχολείο, κατά τη διάρκεια του οποίου συμμετέχουν επίσης σε έντονες δραστηριότητες και παιχνίδια, αναδεικνύεται εύκολα η σημασία του σχολείου ως καίριου χώρου για την αναπλήρωση σημαντικού μέρους των αναγκών των παιδιών σε υγρά. Φαίνεται ότι εάν δεν υπάρχει συστηματική ενίσχυση της κατανάλωσης νερού κατά τη διάρκεια του σχολείου θα είναι μάλλον πρακτικά αδύνατον να καλυφθούν οι ανάγκες αργότερα μέσα στην ημέρα, από όταν δηλαδή τα παιδιά φύγουν από το σχολείο. Ωστόσο, πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα από τη Μεγάλη Βρετανία καταγράφουν την κατανάλωση νερού από τα παιδιά όταν βρίσκονται στο χώρο του σχολείου ως επιεικώς ανεπαρκή. Σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% των σχολείων το νερό απαγορεύεται μέσα στην αίθουσα, ενώ ακόμα και στα σχολεία όπου επιτρέπεται ελάχιστοι είναι οι διδάσκοντες που ενθαρρύνουν τους μαθητές να ενυδατωθούν. Επιπλέον, πρέπει να επισημανθεί ότι η απουσία βρυσών ή ψυκτών από την πλειονότητα των σχολείων δυσχεραίνει από τη βάση της τη διαθεσιμότητα και την πρόσβαση σε νερό.
Το σχολείο, λοιπόν, γενικότερα και κατ’ επέκταση οι εκπαιδευτικοί καλούνται να θέσουν ως προτεραιότητα τη σωστή ενυδάτωση των μαθητών.
-
Η ενημέρωση των μαθητών, των γονέων, αλλά και των ίδιων των διδασκόντων σχετικά με τα οφέλη της ενυδάτωσης είναι ένας τρόπος ανάδειξης της σημασίας του θέματος.
-
Το σχολείο, όμως, μπορεί και οφείλει έμπρακτα και άμεσα να εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση για ενυδάτωση στους μαθητές: θα πρέπει δηλαδή να διαθέτει πηγές νερού σε πολλά σημεία.
-
Προτείνεται, επίσης, όπου υπάρχει η δυνατότητα, το ίδιο το σχολείο να παρέχει στους μαθητές μπουκαλάκια με νερό, πρακτική όμως που έχει σοβαρό οικολογικό αντίκτυπο.
-
Ο πλέον υγιεινός, οικολογικός αλλά και οικονομικός τρόπος για να έχουν τα παιδιά πάντα μαζί τους καθαρό και υγιεινό νερό είναι να εφοδιάζονται από το σπίτι με νερό σε επαναχρησιμοποιούμενο δοχείο.Έτσι, αυξάνονται οι πιθανότητες το παιδί να μπορεί να πίνει πάντα καθαρό νερό και να παραμένει ενυδατωμένο.